Keresés
Close this search box.

A jó dallam fordulatok gyémántrögként kerülnek utadba

Tóth Zoltán Andrást
Picture of Z. László

Z. László

Kommunikátor - Onmediaweb
Mi másról is kérdezhetném Tóth Zoltán Andrást (ex-Republic, Kék és Narancssárga Produkció), mint arról, hogyan is születnek a dallamok, hogyan épül fel egy dal

“Az a jó dal, ahol a melódiának, és a szövegnek önállóan is eredetisége és magassága van.”

Azon zenehallgatók közé tartozom, akik nem egy adott stílus iránt rajonganak, hanem a dallamok megszállotjai. Számomra az énekhang is egy hangszer, a szöveg pedig a zenéhez idomul és nem fordítva (ebből a szempontból a magyar nyelv egy igen jó választás … lenne). Nem voltam nagy Republic rajongó, talán éppen azért, mert erősen szövegcentrikus volt. Szégyellem, de nem tudtam ki az a Tóth Zoltán András, amíg meg nem hallottam A Bolhapiac Tündéreit. Egy olyan kiadványt, mely teljesen instrumentális, mégis annyira jó, hogy a szöveggel (énekkel) sokan valószínűleg csak elrontanák. (Persze az albumcím önmaga költészet.) A Kárpátok Világában ott van minden amit finom zenének hívok, és sajnálom, hogy a kiadója nem áldozott rá többet.

Nemrég végre személyesen találkozhattam Tóth Zoltán Andrással, azzal a zeneszerzővel, akinek dalai akár egyetlen zongorán előadva is csodálatosak. Miről másról faggathatnám, mint arról, hogyan is születnek ezek a dallamok.

– Van, aki szövegre ír zenét, van aki az akkordokkal játszik, miközben megszületik egy dallam. Nálad hogyan születik a dallam?

 Mindig véletlen hangszeren-kalandozás eredménye. „Fegyelmezetlen” impro játszogatásokból bukkan ki általában a motívum, vagy frázis, amit észre kell venni : „hopp, álljunk meg egy szóra”.
 A jó és eredeti dallam (-akkord) fordulatok mindig gyémántrögként kerülnek az utadba, a hozzáértésnek és tudatosságnak itt annyi a szerepe, hogy észre is tudd venni, hogy ebből dalt kell kibontani. Később már jönnek bele ésszerű megfontolások, fogások. De az a jó, ha az intuíciót megpróbálod végig fenntartani. Azaz átadni magad annak, ami jön. Soha, semmit nem szabad áterőltetni! Csendeket kell tartani játék közben, és hallgatni, hogy jön-e bele súgás. A fantáziátlan fordulatokat pedig rögtön bele a kukába, sajnálkozás nélkül (rengeteg olyan zenét hallok, amiket nem lett volna szabad elvinni a kivitelezésig. De hát ilyen az ember- meggyőzi magát, hogy jó ez…).
 Még annyi tartozik ide, hogy a dal műfaj esetében határai vannak a túlbonyolíthatóságnak. Itt a zenének másban vannak a magasságai. Ötlet, eredetiség, játékosság, stb.. Ilyenek. Majd a bizonyos „kellemes dallamtapadás” jelensége fogja megmondani a közönség-fül oldaláról, hogy hogyan sikerült. Ez jelenti azt, hogy Személyisége lett a dalodnak.

 – Ha kész egy dallam, hogyan építkezel tovább? Hogyan születnek a szólamok, kíséretek. Mitől függ, hogy melyik milyen hangszeren szólal meg? Korlátoz, ha adott hangszerekre kell írni?

 Itt még nálam általában a szövegírás jön. Ha ez kész, aztán jön a hangszerelés (Cipőtől is általában ezen a ponton vettem át a dalt a hangszerelésre. Általában egy zongora-ének fázisban).
 Hát- a könnyűzenei hangszerelést én ugyanazokból az alapokból építgetem fel, mint amikből bármilyen klasszikus zenét szoktak anno. A zene minden pontján az aktuális összharmóniát nézem, amibe a dallamot, és minden egyéb szólamot beleértek. Az össz-harmóniának van egy „ökölszabály”- esztétikája, ami kezdődik lent a basszussal (komolyzenében legtöbbször a nagybőgő, pop-rock-ban basszgitár). Majd innen lehetőleg egy oktávnyi szünet, innen indul a következő hangszer mozgástere (ez a cselló világa már, egyebekben pl. gitárok mély húr-játékai). Akkord-esztétikában innen felfelé még a kvint távolságra törekszünk. Majd aztán kvartra ismét az alaphang, hogy aztán itt jöjjön be legkorábban a terc, és jöhetnek az akkord negyedik-ötödik, stb. díszítőhangjai.
 No- ilyen alapelvek. Ezek amolyan háttérben figyelő klisék az ember agyában, de ökölszabályok, amiket bőven át lehet (és sokszor kell is) lépni.
 Nem árt tudatosnak lenni abban, hogy a megszólaló hangszerek milyen szerepkörben vannak épp. Lehet, tisztán akkord-hangszer a zenében. Én sosem szerettem a „basszus-akkord” hangszerjátékkal letudni a hangszerelést. Az össz-akkordot mindig „külön irányokból” megszólaló szólamok kell kiadják. Jómagam kicsit már kényszeresen is, de a zene szinte minden egyes nyolcadában végignézem a „függőleges” polifóniát. Hogy épp hol tart, és milyen akkordot fejez ki.
 Nagyon érdekes elem a hangszerelésben pl. – ha van benne – a mellékszólamú vokálok kérdésköre. Sok énekes úgy gondolja, hogy azt elegendő csak holmi „ösztönből-fülből” odavetni. Nem így van. Ilyesmi pl. egy „orosz népdal-módi tercelés” esetében áll úgy-ahogy. Valójában – ha izgalmasat akarsz – itt már a vokál részleteit úgy kell megtervezni, hogy bizonyos rész esetleg a melódiához „ragad”, másik szakaszában viszont már az akkordot szolgálja, másfelé vezet. És ez már nem megy pusztán „fülből”, tényleg tudni kell zeneelvileg is, hogy mit csinálunk. Tudatosan kell megrajzolni ezt a dallamot, ami önmagában legtöbbször értelmetlenül, „logikátlanul” hangzik, az egészben nyeri el értelmét.
 No- mindezek csak amolyan zene-lélektani érdekességként. Jó sokminden tartozik még a hangszerelés területéhez.

– Hazánkban a popzene mostanában nem bővelkedett a költői szövegekben. Számodra milyen a jó dalszöveg és hogyan készül?

Értelmes legyen, és szép. Akkor megérintő is lesz, és ez az, amire szükség van.
A szöveg esetében van valamicsoda, amit én „tartalmi pókhálónak” nevezek. Ennek az a lényege, hogy lehetőleg jó tágan fedően kell kifeszíteni, és épp nem szabad, hogy elszakadjon. A „szűken fedő tartalom” az a direkt-jelentésű mondanivaló („akasszátok fel az ellenséget” :). Az a jó, ha a sorok tágan, több rétegben jelentenek. Ekkor valamiféle sejtelemben burkolózik a benne rejlő értelem, és ez a jó. De ha túlfeszíted például a hálót, és elszakad, abból lesznek az „alternatív-hülyeségek”, amikről a Mester is tudja, hogy azok, de majd az emberek egyenként azt gondolják, hogy csak ők nem látnak fel ebbe a magasságba, és nem értik. Egyébként a szürreális túlzásokra ezért kicsit haragszom. Nem szabad bármit-bármivel összerakni vakon. Abból csak valamiféle „nyelvi szépeskedés” lesz. Az értelemhez én minden határon túl ragaszkodom.

 Mint említettem – az a jó sorrend, ha a dallam van meg előbb. Fordított esetben legtöbbször erőszaktételek sorozatát kell tenni a zenén, ami nagyon le tud rontani egy nemes melódiát. Van néhány jól sikerült kivétel természetesen, de legtöbbször hallatszik a művön, hogy ez egy elénekelt vers inkább, mint dal. A régi, hagyományos kötött versek esetében könnyebb dallamot faragni, de az egy nagyon egyszerű, ritmusvariánsokat nélkülöző dal lesz. A melódiát ki kell faragni először tökéletesre- ez a sorrend.

Kék és Narancssárga ProdukcióA jó dalszöveg intuícióból jön – ugyanúgy, mint a dallam. És dalszöveget írni csak részben hasonlít a versíráshoz. Mert itt iszonyatosan köt a melódia. És nagyon érdekes, nem az történik, hogy csak szűkebb nyelvi lehetőségek közül választhatunk, ezért szegényesebb, butább lesz a mondandónk. Hanem van ebben egy csavarás, és épp az ellenkezője lesz (ha jól csinálod)!
 A kötött melódia „keresztre feszít”, és nincs választásod. Komplett tartalmi terveket, mondatokat, sorokat kell kukába raknod, mert „nem fér rá” a dallamra. És innentől valamiféle „sorseszköz” vagy, várod kívülről a súgást, hogy mi legyen, mert te nem dönthetsz. Rajta tartod az „antennáidat” azon az „érzelmi elementálon”, ami megérintett-ha megérintett. Játszogatod a zongorán a dallamot, és figyeled, hogy magadban milyen sorok szólalnak meg rajta.
 Rengeteg ilyenkor is a „vakszöveg”-selejt, de aztán egy ponton felkapod a fejed: „várjunk csak, ebben értelem van… Átgondolod, és rájössz, hogy nem is akármilyen. Olyan jó, eredeti és izgalmas ez a sor, hogy azt te magadtól sosem találtad volna ki. Csak valamiféle korcsabb hasonlót írnál le prózában (vagy egy sima versben), de ha nincs a melódia, ami őrá várakozott, akkor sosem kerül felszínre! Nagyon-nagyon érdekes ez…Valamiféle szinkronjelenség, amiben te sokkal inkább eszköz vagy csak, semmint ötletgazda-„szerző”. Lehet érzékelni, hogy ez a kis melódia erre a mondatra várakozott.

– A dalszöveg bármiről szólhat, vagy a zene már önmagában hordozza a témát?

 Nagyon ritkán írok elhatározott témáról. Igaz, valahol akár meg is könnyítheti a munkát, amennyiben első kapavágással megindulsz benne. De én rögtön a bizonyos „hangoltságot” keresem, amibe ez a tartalom beletartozott, majd ha minden jól megy, olyan szöveg érkezik, amiben a mondatok nem valamiféle kauzális egymásutániságban következnek egymás után, hanem mintegy „körbelebegnek” egy erős tartalmi magot, annak vonzásában, mégsem „belezuhanva”.

– Aki a te zenédre ír szöveget, azzal szemben milyen elvárásaid vannak?

Nagyjából azok, amikkel magam is dolgozom.

 – Szerinted mit jelent az a szó, hogy dal?

Mint a fentiekből kiderül, nem jelent „elénekelt verset”. A homofón zene (dallam akkordokkal) és a nyelv összefonottságában álló önálló művészet. És az a jó dal, ahol a melódiának, és a szövegnek önállóan is eredetisége és magassága van.

– Szerinted mit jelent az a szó, hogy producer?

Hát- valószínűleg még a régiek közé tartozom, akik nem nagyon fogják fel, hogy ki ez-mi ez, és minek. Egy korábbi felfogásból jöttem még: „hogyha nem csinálod meg magad, akkor senki más nem fogja”. 😊

Oszd meg kérlek, ha tetszett!

Mindenünk a zene

Friss

A Fonogram '24 nyertesei

Ők lettek az idei Fonogram-díj nyertesei

Huszonegyedik alkalommal, ezúttal a budapesti Barabás Villa patinás falai között adták át a Fonogram – Magyar Zenei Díjakat. A díjhoz saját nap dukál. így a

Amanna

Nemrég jelent meg Amanna Valamiér című dala

Amanna magyar énekesnő, dalszerző. Generációjának izgalmas új művésze, egyedi előadásmóddal, és zeneiséggel. Legutolsó megjelenése, melynek címe Valamiér’ egy párkapcsolat végének fájdalmas emlékeit dolgozza fel.

HOCUSPONY

Megjelent az Abrakadabra a Hocuspony -tól

A budapesti székhelyű HOCUSPONY nem hagyott sok időt a lacafacára, rögtön az első évükben megjárták szinte az összes nevesebb fővárosi klubot az A38-tól egészen az Akvárium Klub Nagyhalljáig.

Fonogram -Magyar Zenei Díj

Megvannak a 2024-es Fonogram-jelöltek!

2024. április 27-én, szombaton a Fonogram-nap keretében derül ki, kik nyerik idén a magyar zenei élet legrangosabb szakmai elismerését, a 18+1 kategóriában odaítéltFonogram -Magyar Zenei Díjat.

Mit hoz a véletlen

Neked sorsolt