Megjelent a hatodik The Trousers album

The Trousers zenekar
Z. László

Z. László

Kommunikátor, zenekritikus.
November 9-én, szerdán közel három évnyi érlelés után megjelent a The Trousers, Animal Gun című, hatodik nagylemeze.

A frontember kísér végig a nagylemezen.

A klasszikus, nyers rock and roll és a modernebb, dalközpontú garázsrock sajátos keverékét játszó zenekar a Music Fashion kiadó által gondozott korongon 10 dalt ad át közönségének.

Az anyagról három darabot már ismerhet a nagyérdemű („Bag of bones”, “My Kind of business”, „Hope dies last”), a lemezen a zenekar tagjain (Kőváry Zoltán – ének, gitár; Locke Péter – gitár; Lázár András – basszusgitár, Gulyás Antal Samu – dob) kívül vendégszerepel Csányi Rita énekes (The Anahit) és Derecskei Zsolt (The Bits) billentyűs is. A felvételeket Kőváry Zoliék a csapat korábbi dobosával, CS. Szabó Zoltánnal készítették a budapesti Artist Factoryban, a munkálatok pedig már 2019 végén elkezdődtek. A szuggesztív borító grafikája Vass Richárdnak köszönhető.

A zenei anyagon hallható dalok legjava a frontember, Kőváry Zoltán szerzeménye, két számban pedig a nyáron elhunyt bátyja, Kőváry Péter (Neo, Peter Kovary & the Royal Rebels, Stoned) volt a szerzőtársa. Az alábbiakban a friss-ropogós album állomásairól Zoli mesél, így tudhatjuk meg többek között, hogy mely formációk inspirálták a munkálatok során, hogyan születtek meg a dalcímek, valamint hogy hogyan épültek fel maguk a számok.

HOPE DIES LAST

„A lemezindító dal kiválasztásánál számunkra nagyon fontos volt, hogy az adott szám önmagán túl az egész lemez, sőt a zenekar szellemiségéből is tükrözzön valamit, hogy a hallgató rögtön érezze, mire számíthat az elkövetkező negyven percben. A „Hope dies last” igazi energiabomba, esszenciális The Trousers-felvétel, lendületes, arcba mászó, és nagyon slágeres, már amennyire egy vérbeli rock n roll nóta az lehet. Nagyon sokat adnak hozzá állandó vendégzenészeink, Csányi Rita énekes és Derecskei Zsolt billentyűs, és van benne egy direkt idézet is a Deep Purple „Highway star”-jának gitárszólójából. A remény hal meg utoljára – ez egyrészt az érzelmi kapcsolatokra is igaz, illetve a világunk jelenlegi állapotára is reflektál. Ez volt a harmadik lemez-előzetes, jól fogadták, egy angol és egy spanyol netes rock-rádió is lenyomta.”

The Trousers - Animal GunBAG OF BONES

„A második felvétel a

The Trousers keményebb oldalát képviseli

zeneileg: a riff nagyon zúzós, és az ének is jóval „kiabálósabb” benne. A refrén már szinte a korai Guns n’ Rosest juttatja az ember eszébe, és a gitárszóló is ezt a vonalat erősíti. Ez volt az első, és sokáig egyetlen dal, amit megírtam erre a lemezre, utána egy ideig semmi nem történt. Elfogott a kétség: hogy fogok én még ezen kívül legalább 9 új szerzeménnyel előrukkolni, ami nem a
korábbi ötletek ismételgetéseként hat majd? Végül sikerült, amiben nagy szerepe van annak, hogy a többiek, Locke Peti (gitár), Lázár Bandi (basszus) és Gulyás Samu (dob) mindig nagyon lelkesen fogadják az ötleteket, és konstruktívan járulnak hozzá a részek kidolgozásához. Ez a szám is ennek, illetve Cs. Szabó Zoli producer/hangmérnökünk kiemelkedő minőségű munkájának köszönheti dinamikusságát.”

MY KIND OF BUSINESS

„Ez a nóta egy boldog-szomorú koprodukció eredménye. A 90-es években a bátyámmal, aki idén nyáron hunyt el egy gyógyíthatatlan betegség következtében, volt egy formációnk, a Rag Doll. Ennek az örökségéből időnként ő is és én is bátran merítettünk a saját bandánk számára. Így készült például az előző lemezünkre a „Dancer from the dance” kompozíció is.A ’My kind of business’ eredetijéből az általam akkor írt riff és a Peti által szerzett refrén maradt meg, a többi utólag került bele a kompozícióba a dalírás során. Az eredmény egy lüktető, slágeres, a kései 80-as évek los angeles-i hardrock-szcénáját is megidéző dal lett, amihez Peti fia, a filmes szakmában nyomuló Dani csinált egy állati jó klipet. A lemezt egyébként Peti emlékének ajánlottuk, akit mindannyian nagyon szerettünk, és 2017-2020 között sok jó közös koncertet és turnét lenyomtunk együtt a Royal Rebels együttesével.”

COME UNDONE

„Ha van még a lemezen tipikus The Trousers-dal, akkor ezt mondanám annak, hiszen igazi tempós rock and rollról van szó, amely igyekszik magába sűríteni mindent, ami az elmúlt fél évszázad rockzenéjéből fontos számunkra. Ugyanakkor felbukkan benne egy-két olyan íz is, ami az eddigi hasonló főzetek receptjében nem szerepelt nálunk. Ilyen például a kezdő riff, ami szerintünk tisztára Randy Rhoads-ot, Ozzy tragikusan korán elhunyt első gitárosát idézi, a másik pedig a refrén, amibe becsempésztünk egy kis hu-hú huhogást. Na ilyen még nem volt nálunk, nagyon rock n roll, és szerintem nagyon jól fog működni koncerten is.”

THE GREAT BEYOND

„A 2013-as ’Freakbeat’ lemezünk óta minden korongon van egy „epikus” nóta, ami valamiért mindig az album közepére kerül: ilyen volt a ’Freakbeat’-en az ’Electric Garden’, a ’Mother of Illusion’-ön a címadó, vagy az ’Invisible darkness’-en a ’Bad luck and trouble’. A ’The great beyond’ is ilyesmi, a címe pedig a halálra utal, amiből sajnos túl sok volt körülöttünk az elhúzódó album-felvétel idején. A kifejezést egyébként Sheryl Crow-tól kölcsönöztem, aki ezt használva ajánlja koncertlemezén az egyik számát az akkoriban elhunyt Gregg Allman-nek. A nagyívű hard rock-dal közép részében Derecskei Zsolti nagyon érdekes Fender Rhoads-futamokat vet be, elmélyítve a misztikus zenei hatást. A szám egyébként nem hagyományos, hanem nyílt D hangolású gitáron íródott, ami fokozza a megszólalás különlegességét.”

VANISH IN THE HAZE

„A gyors tempójú garázsrockos vonulatnak, amit ez a dal képvisel is vannak előképei a korábbi lemezeken, például a ’Break your mind’ és a ’Spinning the wheel’. Persze ennek a középrésze is meg van bolondítva egy kicsit, moll-akkorddal és ereszkedő dallamvezetéssel, hogy aztán még nagyobbat üssön a kiegyenesített refrén. A Cheap Trick zenekar csinált sok ilyet a 70-es évek második felében, a csúcskorszakukban, ami miatt időnként hard pop együttesnek is nevezték őket. A cím egy idézet a Beatles ’Help!’ című opusából, amit gyerekkorom óta szeretek, és egyszer nemrégiben, amikor pont ezt hallgattam fülessel a villamosról leszállva, megláttam egy lányt, aki Help!-es Beatles-pólót viselt. Egy jelnek tekintettem.”

SUNDAY CRIMES

Ez a legszokatlanabb felvétel az egész lemezen, a zenekar kedvence. Az elmúlt években nagyon mélyen belemerültem a Thin Lizzy zenekar életművébe, és kíváncsi voltam, tudok e olyasmi dalt írni, mint Phil Lynott. Eleve ritka, hogy a bluesra és a régi soul-számokra jellemző shuffle-ütemet szerepeltetünk a dalainkban, ezt tetézi a Lizzys ikergitározás a riffben valamint a megállások – amit még Peti bátyám javasolt. Amikor még jobban volt, úgy volt, hogy ő is énekel majd a dalban. Sajnos ezt nem tudtuk megvalósítani. A ’Sunday crimes’ cím arra utal, hogy a kriminológiai statisztikák szerint vasárnaponként követik el a legtöbb erőszakos bűncselekményt férfiak ellen.”

ALL OVER SHAKIN’ DOWN

„Ez egy a ’My kind of business’-hez hasonló koprodukció egy régi Rag Doll-dalból kiindulva. Az eredeti nóta riffjének tempóját befeleztük, ilyen maradt az újonnan jött verze is, és csak a régi refrén átírt verziója alatt jön be a jól megszokott rock-középtempó. Annyit még csavartunk a dolgon, hogy a némileg fenyegető hangulatú szóló után – amelynek első felében csak a dob és a basszusgitár szól, a la ZZ Top- a verze is középtempóra gyorsul, aminek a hatására a szerzemény őrületesen súlyossá, gőzhenger-hatásúvá válik. A refrén ellenben sokkal játékosabb, vidámabb lett a boogie-woogie zongora és a vokál nyomán. Micsoda kontrasztok!”

ANIMAL GUN

„A címadó dal nyomán felmerülhet a kérdés, miért ez lett a lemez címe? Nem tudok egyértelmű választ adni; mindenkinek a képzeletére bízom ennek a szóösszetételnek a jelentését. Az „állati” jelleg is egy olyan motívum, ami már vagy tíz éve, a ’Freakbeat’ óta állandóan szerepel a lemezborítóinkon. Ez a mostani nagyon szuggesztív lett, Vass Richárd képzőművész keze munkáját dicséri. A számban egyébként hemzsegnek a zenei és szöveges utalások, aminek a kibontására egy külön cikkre lenne szükség. Nem is tudom zeneileg mihez hasonlítani, szerintem összességében az egyik legeredetibb felvétel az albumon.”

SECRET SYMMETRY

„A lemez-záró tételek egy sajátos mintázatot követnek nálunk. Nézzük meg például a ’Here comes the light’-ot az előző albumon vagy a ’Different world’-öt a 2015-ös anyagon: mindegyiknek van egy kissé heroikus, menetelős hangulata. A ’Secret symmetry’ közép részében kicsit kísérleteztünk, és kilépünk a komfortzónánkból, a Pink Floyd és a Led Zeppelin-féle pszichedelia irányába, amit szépen megtámogat a billentyű. Szép lezárása lett a számnak meg a lemezanyagnak is: a végén a ’Freedom’ szót ismételgetjük, az akusztikus gitár outro ötlete pedig a keverés közben jött. Boldogok vagyunk, hogy végül ennyi megpróbáltatás után ismét egy olyan anyagot hoztunk össze, amivel maximálisan elégedettek vagyunk.”

Az “Animal Gun” elérhető minden zenei platformon.

Oszd meg kérlek, ha tetszett!

Mindenünk a zene

Friss

Bartók Rádió

Jónak lenni jó!

A Jónak lenni jó! elnevezésű adománygyűjtő akcióhoz ajánlotta fel Prima Primissima díjának teljes összegét a Bartók Rádió.

Ez itt egy reklámhely ;)

Mit hoz a véletlen

Neked sorsolt